Diş hekimliği ile ilgili haberler için mutalaka ziyaret edin: dentikor
Değerli Fizik Hacası Umut Öncül den bu sorunun cevabını alıyoruz.
Fizik dersi içeriği itibariyle çok çeşitlilik gösteren, aynı zamanda matematik bilgisi de gerektiren bir alandır. Ne yazık ki temel matematik bilgisi yoksunluğu çoğu zaman belimizi kırmaktadır. Öğrenciler matematik dersi çatısı altında çok üst düzey konuları öğrenip sorularını çözebilirken, temel matematik bilgisi gerektiren yerlerde hem yavaş hem de hatalı işlemler yapmaktadırlar. Onlara bu tip sorularda şöyle çözüm yapmalıyız diye gösterdiğimde çok şaşırmaktadırlar. Bana göre ilk problem temel matematik bilgisi ve işlem kolaylığı sağlayabilecek bazı yöntemlerin öğrenciye gösterilme zorunluluğudur.Genel anlamda ders çalışma teknikleri, çalışma ortamının yaratılması, ders çalışacak öğrencinin uyku açlık durumu veya moral durumu gibi öğelerin dışında benim konuşmak istediğim fizik dersini nasıl çalışacağımız yönündedir.
Sonrasında fizik dersinin formül olarak değil kavram olarak öğrenilmesi gerekliliğidir. Öğrencilerimiz bir konuya başlarken yapılan tanımlara çoğu zaman dikkat etmemekte gereken özenden çok uzakta hemen sonuç odaklı hareketler sergilemektedirler. Çoğu zaman ezberlenen formüllerin işi çözeceğini düşünüp bataklığa saplanıp kalmaktadırlar. Oysa tanımların öğrenilmesi ve konunun yavaşça bu temellerin üzerine kurulması gerektiğini görseler biraz daha zaman harcayıp kalıcı öğrenmeyi sağlayabilirler. Sonraki konularda da bu öğrenilenlerin nasıl işe yaradığını görürler.
Gelelim konu çalışıldıktan sonra nasıl ve hangi sırada örnek çözmek gerektiğine… İlk olarak konunun varsa formülünü basit şekilde uygulayabileceğimiz yerine koyma şeklindeki sorular olur. Yani sonucu direkt sayı olan sorular çözülmelidir. İkinci olarak basit oran soran sorular olmalıdır. Örnek olarak X ve Y iplerindeki gerilme kuvvetlerinin oranı kaçtır gibi sorular… Daha sonra karşılaştırma soruları dediğimiz X, Y ve Z iplerindeki gerilmeleri büyükten küçüğe sıralayınız şeklindeki sorulardır. Bu saydığım temel hareketleri yapan öğrenci belli bir soru sayısından sonra artık yavaş yavaş yorum yapmaya hazırdır. Yorum sorularının ilk aşaması artar, azalır, değişmez sorularıdır. Şu değişiklikten sonra X, Y ve Z iplerindeki gerilmeler nasıl değişir yapısındaki sorulardır.
Daha sonra öncül içeren sorular dediğimiz ya da öğrenciler arasında I, II, III soruları diye geçen sorular gelir. Bu grupta dikkat edilmesi gereken şey kendi içlerinde yine çözülme sırasının olduğudur. İlk olarak aşağıdakilerden hangileri doğrudur ya da yanlıştır soruları gelir. Daha sonra aşağıdakilerden hangileri kesinlikle doğrudur ya da kesinlikle yanlıştır soruları gelir. Son olarak aşağıdakilerden hangileri doğru olabilir şeklindeki sorulardır.
Soruları çözerken mutlaka bu sıraya uygun şekilde çözülmesi gerekir diye tavsiyede bulunmak isterim. Ancak öncesinde bahsettiğim gibi temel matematik bilgisi eksikliği, yöntem zayıflığı söz konusu ise mutlaka tamirat yapılmalıdır. Aksi takdirde öğrenci hızlı bir gelişme kaydetmekte zorlanacaktır…